L’AMB, cap a una zona tarifària única per a potenciar
el transport públic
Joan Ma. Bigas és enginyer de camins, ca-
nals i ports i especialista en transport i ur-
banisme. Ha realitzat estudis de postgrau
d’Economia i Gestió empresarial, així com
de gestió urbanística. Acumula ja trenta
anys d’exercici de la professió i és autor
de diversos manuals tècnics en matèria de
transport públic. A més de director de l’Àrea
de Mobilitat i Transport de l’AMB, és també
conseller delegat de l’empresa AMB Infor-
mació i Serveis, SA
L’AMB té previst unificar tots els municipis del Baix Llobre-
gat en una única zona tarifària?
La voluntat de l’AMB i dels seus municipis és que tots ells per-
tanyin a una única corona tarifària i, per tant, que per viatjar en
transport públic sigui d’aplicació una tarifa plana o única, amb
dret a transbordaments.
El procés d’unificació tarifària de l’AMB
en una sola corona ha estat treballat en
els darrers mesos entre l’AMB i els mu-
nicipis metropolitans. S’han dut a ter-
me diverses trobades entre ambdues
parts per a analitzar amb cura els avan-
tatges i inconvenients de la proposta,
i finalment s’ha dut a terme una reunió
amb la participació de la Generalitat de
Catalunya, que és l’altra administració
present a l’ATM, consorci encarregat de
la integració tarifària i a qui correspon
aplicar aquesta mesura en darrer terme.
Quins avantatges suposarà estar dins la zona tarifària 1?
L’avantatge més immediat que es produirà per al ciutadà és la
rebaixa de tarifes, que en alguns casos actualment és del doble
en relació amb municipis de la primera corona. Així, per exem-
ple, viatjar actualment entreTorrelles de Llobregat i Barcelona
en transport públic costa gairebé el doble amb la targeta T-10
que viatjar entre Gavà i Barcelona amb la mateixa targeta, ja
que en el primer cas s’aplica un salt entre corones i en el segon
cas no és així, quan tots dos municipis pertanyen a l’AMB.
Quin avantatges suposarà per als municipis?
Els municipis de la segona corona, sens dubte, veuran aug-
mentat l’atractiu de viatjar en transport públic, ja que el preu
per accedir a la primera corona serà més reduït que actual-
ment. Però aquest avantatge també s’aplica a municipis de
la primera corona que tenen desplaçaments cap a la segona,
com per exemple per anar a estudiar a la Universitat Autòno-
ma o a treballar a determinats polígons industrials.
Tot plegat té l’objectiu de fer més competitiu el transport pú-
blic en relació amb el vehicle privat i contribuir així al trans-
vasament de viatgers del privat al públic, de manera que es
redueixi la congestió viària i la contami-
nació ambiental.
La ciutadania haurà d’assumir algun
impost?
La reducció de tarifes dels viatgers que
actualment fan servir el transport pú-
blic entre la segona i la primera corona
tarifàries implicarà sens dubte una pèr-
dua d’ingressos per al transport públic,
pèrdua que serà significativa. Per ajudar
a compensar aquest desequilibri s’han
plantejat dos instruments: l’aplicació del
Tribut Metropolità als municipis de la segona corona i aporta-
cions addicionals per part de l’ATM, consorci on figuren l’AMB,
l’Ajuntament de Barcelona i laGeneralitat deCatalunya. El pri-
mer dels instruments, el Tribut Metropolità, consisteix en un
recàrrec sobre l’IBI, amb importants reduccions i exempcions
segons el nivell cadastral i per primera residència.
A quins títols es podrà accedir?
Els títols de viatge seran els mateixos actualment vigents a la
primera corona tarifària. També hi ha prevista la validesa de
la Tarifació Social Metropolitana (la «targeta rosa»), que ac-
tualment ja és vàlida per als ciutadans d’alguns municipis de la
segona corona però només si s’utilitza a la primera.
Quan està previst que es faci efectiu aquest canvi?
Les dates d’aplicació d’aquestes millores s’estan discutint ac-
tualment a nivell polític, en funció de les condicions tècniques
necessàries i de les disponibilitats pressupostàries.
JOAN MARIA BIGAS I
SERRALLONGA, director de l’Àrea
de Mobilitat i Transport de l’AMB
«L’avantatge més
immediat per al ciutadà
serà la rebaixa de tarifes,
que en alguns casos
arriben al doble de les de
municipis de la primera
corona»