Torrelles #52 Setembre-Octubre 2020

TORRELLES N.52 SETEMBRE-OCTUBRE 2020 5 Carme Cols i Pitu Fernández «L’escola ha de construir el seu projecte educatiu amb la implicació de tota la comunitat» La Carme i el Pitu han viscut el món educatiu des de diferents visions: com a mestres, com a pares i com a avis. Com a professionals, han tingut l’ocasió de participar en el debat educatiu sorgit en els moviments de renovació pedagògica, en la universitat i en la formació de mestres. Actualment jubilats, estan investigant sobre un canvi de visió dels patis i entorns de l’escola com a espais provocadors de relacions i socialització que generen entorns naturalitzats per al joc, l’aprenentatge i la convivència. Quins són els punts forts de l’educació a Torrelles? A Torrelles s’ha apostat per una educació pública que assegura les oportunitats educatives per a tots els in- fants. Les seves escoles estan envoltades d’entorns magnífics, i de professionals que ofereixen moltes pos- sibilitats per adaptar-se a les necessitats educatives. L’escola ha de centrar-se en la realitat del context on està ubicada, construint un projecte educatiu amb tota la comunitat i formant part d’un projecte de poble que promou la convivència i afavoreix la cohesió social. S’ha de projectar plena de vida, adaptant espais i possibili- tats per ser utilitzats més enllà de l’horari escolar. Quins reptes de futur se’ns plantegen al municipi? Creure en la utopia que il·lusiona, camina, treballa per consolidar el compromís de tota la comunitat edu- cativa, per desenvolupar les funcions socialitzado- res, d’aprenentatge, d’igualtat d’oportunitats. Convé reaprendre com pensem i com percebem els espais, prendre consciència del procés que ens ha allunyat del que hi ha a fora per tancar-nos als espais interiors, fins i tot a dins dels aparells. Cal revertir el sentit d’aquest trajecte per anar de dins cap a fora i trobar la natura, acompanyats de projectes col·lectius que ja tenen vida actualment i d’altres per donar resposta a la in- fància en la millora de la qualitat de l’escola. Com es pot integrar el nostre entorn natural a les escoles? Torrelles pot oferir sempre espais per crear el vincle amb la natura. El que hem de pretendre és fer-la per- meable als entorns escolars, fent espais habitables per a l’educació, a dins i a fora. Les trobades amb els espais exteriors han de ser molt més quotidianes, i fins i tot convé educar a utilitzar-los. Necessitemun compromís global per crear veritables xarxes d’educació compar- tida; si cal, sense esperar l’arribada de lleis que ho facin possible. Com és d’important la feina conjunta de la comunitat educativa? Allò que s’ha aconseguit amb la complicitat d’un col·lectiu s’estima i es cuida. Petits o grans projectes facilitadors de solucions ajuden a crear aquesta cons- ciència col·lectiva i posen en valor l’educació i la corres- ponsabilització de tothom. Calen iniciatives que donin resposta a les necessitats de cada moment i que arri- bin no només des de l’escola sinó també del conjunt de serveis i entitats, com l’Esplai, l’Ateneu, la Biblioteca i les associacions locals; un procés en la línia dels objec- tius del projecte de ciutat educadora . Què es pot fer per garantir la igualtat d’oportunitats en l’àmbit educatiu? Després del nucli familiar, l’escola és l’estament que ha de garantir la qualitat i la igualtat d’oportunitats per a tots els infants. Perquè l’escola faci una funció social ha de ser presencial i no pot excloure’n cap infant; la tec- nologia és una eina més dins l’escola, però no la substitueix. És imprescindible comp- tar amb la participació dels infants en el diàleg i la presa de decisions per a la cons- trucció de l’escola d’avui, per fer de l’escola un lloc interessant per a les persones que l’habiten: infants, mestres i famílies. *PODEU LLEGIR L’ENTREVISTA ÍNTEGRA ALWEB MUNICIPAL. ESPECIAL EDUCACIÓ

RkJQdWJsaXNoZXIy NTAxOTg=